Koszt ładowania samochodu elektrycznego

Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego?

Wokół nowych rozwiązań zawsze narastają mity lub uprzedzenia, które skutecznie odwodzą część społeczeństwa od pozytywnej zmiany w życiu. Nie inaczej jest w przypadku elektromobilności! A wbrew powszechnym opiniom ani czas, ani koszt ładowania „elektryka” nie są już problemem. Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego? Obliczamy!

Od czego zależy, ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego?

Chcąc odpowiedzieć w miarę jednoznacznie na pytanie, ile kosztuje ładowanie auta elektrycznego, trzeba wskazać dość duży przedział – od około 0,40 zł do ponad 3 zł za 1 kWh, czyli przy pojemności akumulatora 50 kWh od 20 zł do 150 zł. Na koszt ładowania samochodu elektrycznego wpływa mnóstwo czynników i aby poznać bardziej konkretną odpowiedź, należy rozważyć kilka sytuacji.

  • Ładowanie auta elektrycznego w domu. Samochody elektryczne w domu ładuje się na dwa sposoby – „z gniazdka” lub za pomocą domowej ładowarki, np. typu wallbox. A koszt ładowania „elektryka” w domu zależy od wybranego planu i cennika dostawcy energii, a często i od pory dnia – korzystając z taryfy nocnej czy weekendowej, ładować auto elektryczne da się znacznie taniej.
  • Ładowanie auta na stacji ładowania. Na terenie gmin i miast działają też jeszcze stacje ładujące samochody elektryczne za darmo, a na wielu osiedlach mieszkaniowych pojawiają się ładowarki wspólne, których koszt użytkowania rozlicza się na różne sposoby. W przestrzeni publicznej co rusz spotykamy też ogólnodostępne, odpłatne ładowarki – koszt usługi zależy od kilku zmiennych.
  • Typ stacji ładowania samochodów elektrycznych. Standardowe stacje ładowania samochodów elektrycznych o mocy do 44 kW i wykorzystujące prąd zmienny (AC) ładują samochody elektryczne do pełna w kilka godzin – czasu potrzeba dużo, więc koszt ładowania jest relatywnie niski. Więcej za ładowanie zapłacimy na stacjach szybkiego ładowania DC, ale zrobimy to błyskawicznie!

Program lojalnościowy i abonamenty. Część stacji ładowania ma też dla swoich stałych klientów atrakcyjne abonamenty czy programy z mechanizmem rabatów. Korzystając z jednego punktu lub z jednej sieci ładowarek, obniżyć koszt ładowania samochodu elektrycznego możemy nawet o połowę. Inaczej jest w przypadku jednorazowego ładowania, którego cena jest dość wysoka.

Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w domu?

W przybliżeniu ładowanie samochodu elektrycznego w domu kosztuje około 60 gr za 1 kWh (ceny wahają się w zależności od dostawcy oraz wybranej taryfy), zatem koszt naładowania do pełna baterii o pojemności 50 kWh to średnio 30 zł.

Ładując samochód elektryczny w domu, można również korzystać z taryf nocnych i weekendowych, czyli obniżać ten koszt nawet o połowę (do 30-40 gr za 1 kWh), a zarazem oszczędzać czas. Podpinamy samochód do ładowania wieczorem, a rano jest już gotowy do drogi. A jeśli w planach mamy dłuższą podróż, wtedy raz czy dwa zjeżdżamy z autostrady i korzystamy z szybkiej stacji ładowania, aby tę baterię w kilkanaście minut „podładować”, płacąc za to kilka czy kilkanaście złotych.

Przyjmując średnie zużycie energii przez samochód elektryczny na poziomie 15 kWh na 100 km i „zwykłą” taryfę w cenie 60 gr, ten dystans 100 km przejedziemy za 9 zł – to trzy albo cztery razy taniej niż w przypadku auta z silnikiem spalinowym!

Ile kosztuje ładowanie auta elektrycznego na stacji ładowania?

Ładowanie samochodów elektrycznych „na mieście” jest już natomiast sporo droższe – kosztuje średnio od 0,99 zł do ponad 3 zł za 1 kWh. Rozbieżność jest duża, a wynika głównie z rodzaju stacji ładowania (AC, DC), jej możliwości (moc ładowania – szybkość), indywidualnego cennika, pakietów abonamentowych i lojalnościowych.
Elektromobilni kierowcy mają także jeszcze szansę w wielu lokalizacjach skorzystać z darmowych stacji ładowania. Takie urządzenia udostępniają m.in. gminy i miasta, centra handlowe, hotele czy restauracje (dla swoich klientów).
Użytkownicy niektórych parkingów publicznych, instytucji i podmiotów handlowych mogą też korzystać ze specjalnych programów czy taryf, dzięki którym koszt tej usługi staje się znacznie niższy, a czasem wręcz symboliczny.

Koszt ładowania samochodu elektrycznego na stacji ładowania AC

Stacje ładowania samochodów elektrycznych AC, nazywane „standardowymi” lub też „wolnymi”, wykorzystują prąd przemienny o mocy do 44 kW. Aby naładować auto do pełna, potrzebujemy kilku godzin. Korzystanie z tego typu stacji wymaga więc nieco czasu, ale jest też mniej „bolesne” dla portfela. Średnio (u największych operatorów stacji w Polsce) zapłacimy od 0,99 zł do 1,8 zł za 1 kWh, czyli od 49,5 zł do 90 zł za naładowanie od „zera” do pełna baterii o pojemności 50 kWh.

Koszt ładowania samochodu elektrycznego na szybkiej stacji ładowania DC

Średni koszt ładowania auta elektrycznego na stacji ładowania DC to od 2 zł do ponad 3 zł za 1 kWh. Ale coś za coś – naładowanie prądem stałym baterii do pełna zajmuje już od kilkunastu minut do 2 godzin (w zależności od modelu samochodu, pojemności jego baterii oraz „fabrycznej” prędkości ładowania).

Większość operatorów stacji ładowania proponuje użytkownikom aut elektrycznych różne akcje czy programy, dzięki którym „tankowanie” kosztuje znacznie mniej. To np. miesięczne abonamenty w symbolicznej kwocie, które umożliwiają naładowanie akumulatora „elektryka” na szybkiej stacji DC w cenie poniżej 2 zł za 1 kWh.

Inne rozwiązania to ryczałtowe opłaty za sesję ładowania lub stałe stawki za minutę i rabaty dla klientów, którzy określoną liczbę razy skorzystają ze stacji sieci.

Część firm produkujących auta elektryczne wprowadza także system sprzedaży kart, które uprawniają do ładowania ich samochodów na preferencyjnych warunkach – na stacjach wyznaczonych operatorów.

Jest też druga strona medalu – część stacji ładowania (zarówno AC, jak i „szybkich” DC) wprowadza coraz częściej osobną opłatę za postój w kwocie od kilkunastu do kilkudziesięciu groszy za minutę, jeśli samochód ładujemy dłużej niż przez wyznaczony czas (zwykle 45 minut dla stacji DC i 2-3 godziny dla stacji ładowania AC).

Jak znaleźć najbliższe stacje ładowania samochodów elektrycznych?

Na przykład skorzystać z naszego serwisu! Na Stacjomat.pl udostępniamy mapę stacji ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce i za granicą. Wpisując w okno aktualną lokalizację, znajdziemy kilka najbliższych punktów i sprawdzimy od razu najważniejsze informacje, takie jak np. rodzaj stacji (AC, DC), typy dostępnych przyłączy, telefon czy cennik operatora.

Takich map ładowarek samochodowych znajdziemy w internecie coraz więcej, ale też większość stacji ładowania korzysta już z systemów łączących się z aplikacjami dla kierowców aut elektrycznych, za pomocą których można nie tylko znaleźć aktywne w pobliżu urządzenia, ale też porównać cenniki i sprawdzić opinie.

Ile trwa ładowanie samochodów elektrycznych?

Czas ładowania samochodu elektrycznego – podobnie jak koszt – uzależniony jest od kilku różnych czynników. Precyzyjnie objaśniamy to zagadnienie w artykule: Ile trwa ładowanie samochodu elektrycznego – zachęcamy do lektury! Te czynniki to m.in. stopień rozładowania baterii, jej pojemność, moc ładowarki i maksymalna prędkość ładowania wyznaczona przez producenta pojazdu.

W domu ładowanie samochodu elektrycznego do pełna może zająć do ponad 30 godzin w przypadku korzystania ze zwykłego gniazdka. Domowa stacja ładowania samochodów elektrycznych pozwala skrócić ten czas nawet do kilku godzin! Istotna jest również moc, jaką może wykorzystać ładowarka (ten przedział jest spory, bo od niecałych 3 kWh do nawet 22 kWh) oraz rodzaj przyłącza (1- lub 3-fazowe).

Publiczne punkty ładowania samochodów elektrycznych umożliwiają uzupełnienie baterii w około 30 minut w przypadku szybkich stacji DC, ale często trzeba liczyć się z kilkoma godzinami postoju (stacje AC o niskiej mocy).

Dlaczego warto zainwestować w domową stację ładowania samochodu elektrycznego?

Inwestycja w domową stację ładowania samochodów elektrycznych to wydatek rzędu od 2 do 10 tysięcy złotych – dobre i szybkie ładowarki typu wallbox np. od marki EVB mieszczą się gdzieś pośrodku tego przedziału. Urządzenia nie kosztują wiele, a koszt ładowania samochodu elektrycznego w domu jest kilka razy niższy niż na ogólnodostępnych stacjach ładowania. Inwestycja zwraca się błyskawicznie!

Proces ładowania samochodu elektrycznego w domu jest nie tylko tańszy, ale także znacznie wygodniejszy – auto jest „pod ręką” i nie trzeba tracić czasu na stacji. Oczywiście w przypadku dłuższych podróży konieczność uzupełniania energii za pomocą komercyjnych ładowarek nas nie omija, ale skala jest mniejsza, a wydatek już niemal niezauważalny.

Domowe ładowarki do „elektryków” są bezpieczne, a przy tym nieduże i estetycznie wykończone. Montowany na ścianie wallbox nie szpeci aranżacji elewacji, nie zabiera miejsca i w zasadzie wtapia się w otoczenia. Ze względu na małe rozmiary i dość niską moc (do 22 kW) montaż domowej ładowarki nie wymaga generalnego remontu, choć pewne prace adaptacyjne mogą być konieczne.

Współpracując z firmą Stacjomat.pl, mogą Państwo liczyć na kompleksową realizację inwestycji – od audytu i projektu, przez prace adaptacyjne, po montaż i uruchomienie stacji. Zainstalowane prz

FAQ:

Ile kosztuje naładowanie samochodu elektrycznego na stacji DC?

Na stacji DC ładowanie samochodu kosztuje średnio od 1,99 zł do 3 zł za 1 kWh, czyli naładowanie baterii o pojemności 50 kWh do pełna to wydatek ok. 100 zł. Duża część operatorów stacji przygotowuje abonamenty i programy lojalnościowe dla klientów i korzystając z nich, da się ten koszt obniżyć do nawet poniżej 2 zł za 1 kWh.

Ile kosztuje ładowanie tesli na stacji Supercharger?

Koszt ładowania tesli na stacji Supercharger to średnio 1,30 zł za 1 kWh (luty 2022 r.) – cennik jednak ulega zmianom i jest aktualizowany w stosunku m.in. do cen energii.

Ile kosztuje naładowanie tesli w warunkach domowych?

Koszt ładowania tesli w domu to średnio 0,60 zł za 1 kWh, w przypadku taryfy nocnej nawet o 50% mniej. Zakładając pojemność baterii 60 kWh, będzie to od 18 do 36 zł za naładowanie od „zera” do pełna.