Infrastruktura dla rowerów elektrycznych

Rowery elektryczne i adekwatna infrastruktura – przyszłość polskich dróg

Minęło sporo czasu odkąd wynaleziono pierwszy rower. Pod koniec XIX wieku był to przyjemny sposób na spędzanie czasu raczej w ramach rozrywki, aniżeli komunikacji. Szybko jednak zaczęło się to zmieniać. Wówczas kobiety, które używały rowerów, były bojkotowane, a jeśli już wyemancypowane panie bardzo upierały się, aby wsiąść na rower, zalecano im noszenie długich plisowanych spódnic, które zakrywały niestosowną pozycję. I to uległo zmianie na przestrzeni lat. Dziś ekomobilność jest jednym z najsilniejszych trendów na całym świecie. Ludzie żyjący zarówno w wielkich metropoliach, jak i w miasteczkach oraz wsiach przesiadają się na rowery. To nie tylko sposób na szybkie przemieszczanie się bez zanieczyszczania powietrza, ale również możliwość kompleksowego zadbania o dobrą kondycję i zdrowie. W ostatnich latach rekordy popularności biją rowery elektryczne, a firma stacjomat.pl zapewnia osobom prywatnym oraz miastom i instytucjom infrastrukturę niezbędną, aby korzystanie z rowerów tego rodzaju miało sens.

Jak działa rower elektryczny i dlaczego warto się na niego przesiąść?

Rowery elektryczne do złudzenia przypominają klasyczne rowery z tą różnicą, że zostały wyposażone w silnik. Wystarczy zacząć pedałować, aby automatycznie się on włączył. Specjalny kontroler zapewnia optymalną ilość mocy, która jest uzależniona od prędkości pedałowania. Jeśli użytkownik chce zatrzymać rower, wystarczy przestać pedałować lub nacisnąć dźwignię hamulca. Według ekspertów korzystanie z rowerów elektrycznych zapewnia dokładnie takie samo działanie, jak korzystanie z tradycyjnych rowerów, ponieważ pracują wówczas te same mięśnie. Zaletą rowerów elektrycznych jest fakt, że mogą poruszać się szybciej, a także nieco ograniczyć wysiłek w newralgicznych punktach na trasie. Wymagające podjazdy i przewyższenia dzięki rowerom elektrycznym mogą okazać się znacznie mniej wyczerpujące, co ma spore znaczenie podczas dłuższych wycieczek.

Jak ważna jest infrastruktura dla rowerów elektrycznych?

Rozwój infrastruktury rowerowej w Polsce zaczął się od sukcesywnego tworzenia nowych ścieżek rowerowych, które zapewniając rowerzystom bezpieczną przestrzeń i możliwość przemieszczania się po wyznaczonych trasach w coraz bardziej swobodny sposób. W przypadku rowerów elektrycznych niezwykle ważna jest również infrastruktura obejmująca stacje ładowania. Oczywiście, każdy rower można naładować w domu lub w pracy, z której później właśnie na rowerze chce się wrócić, ale to często nie wystarcza. W Polsce na chwilę obecną coraz częściej odbywają się publiczne debaty na temat stworzenia infrastruktury, która zapewni możliwość ładowania rowerów w przestrzeni publicznej. Dzięki temu osoby, którym rower rozładuje się na długiej trasie, będą mogły skorzystać ze stacji znajdujących się po drodze.

Jak działa firma stacjomat.pl?

W ofercie firmy stacjomat.pl znajdują się zarówno stacje ładowania rowerów elektrycznych i hulajnóg, jak i stacje ładowania mniejszych urządzeń multimedialnych takich, jak smartfony czy tablety. Oferta ta została stworzona zarówno z myślą o osobach prywatnych, jak i o miastach i gminach. W dobie nabierającej rozpędu mody na rowery elektryczne stacje ładowania znajdują zastosowanie na osiedlach mieszkaniowych, prywanych posesjach przy domach rodzinnych, na terenie szkół i uczelni, przy dużych firmach i zakładach zatrudniających wielu pracowników, jak i przy nowoczesnych hotelach i ośrodkach wypoczynkowych. Firma stacjomat.pl zajmuje się przystosowaniem zastanej infrastruktury do potrzeb stacji, podłączeniem do sieci, wykonaniem audytu technicznego i kosztorysu, oceną wydajności i bezpieczeństwa, a także konfiguracją i przygotowaniem systemów zarządzania. Na przygotowanych stacjach można w kilka godzin naładować rower albo też podładować pojazd do tego stopnia, aby bez problemu dojechać do celu. Estetyczny i niezakłócający przestrzeni miejskiej słupek może również stać się miejscem na równie bezinwazyjną reklamę.

Ile jest tras rowerowych w Polsce?

Rowery stają się coraz powszechniejszym środkiem transportu w Polsce, a w związku z tym w kraju pojawia się coraz więcej ścieżek rowerowych. Najdłuższe ścieżki rowerowe mierzone w kilometrach znajdują się w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu, Krakowie i Łodzi. W stolicy długość ścieżek wynosi ponad pięćset kilometrów, we Wrocławiu ponad dwieście kilometrów, a w pozostałych miastach sporo ponad sto kilometrów. Gdyby jednak przeliczyć ilość ścieżek rowerowych przypadających na jednego mieszkańca danego miasta, okazuje się, że prym wiodą Dąbrowa Górnicza, Koszalin, Rzeszów, Toruń i Włocławek. Ścieżki rowerowe robią również coraz większą furorę w branży turystycznej, a turyści podróżujący po kraju samochodem zabierają ze sobą rowery, aby miejsca docelowe zwiedzać właśnie na nich. Odpowiednia infrastruktura jest nieodzowna, aby podróżowanie tego rodzaju było w pełni komfortowe i dobrze zorganizowane.

Ranking 15 najciekawszych ścieżek rowerowych w Polsce

Wielbiciele jazdy na rowerze mają w dzisiejszych czasach mnóstwo narzędzi do wyszukiwania oraz zapisywania pokonanych na dwóch kołach tras. Wystarczy zegarek w formie smart opaski, aby z dużą dokładnością zapisać przejechany dystans wraz z danymi na temat funkcjonowania organizmu w tym czasie oraz wszelkich podjazdów i przewyższeń. Specjalne platformy i aplikacje umożliwiają udostępnianie tras innym użytkownikom razem z komentarzami, które bywają bardzo pomocne. Nie tylko pozwalają lepiej orientować się w nieznanym terenie, ale również dowiedzieć się o ciekawych atrakcjach turystycznych w okolicy. Ponadto w Polsce istnieje sporo tras, które cieszą się wielką popularnością wśród kolarzy z kraju i nie tylko. Poniżej znajduje się piętnaście propozycji.

 

  1. Szlak Wokół Tatr w Małopolsce powstał z inicjatywy Polski oraz Słowacji i uchodzi za jeden z najpiękniejszych szlaków rowerowych w Polsce. Wbrew pozorom nie powstał on wyłącznie z myślą o doświadczonych cyklistach. Bez problemu znajdą się tutaj odcinki dostosowane do potrzeb osób, które nie mają mistrzowskiej formy, a szczególnie jeśli poruszają się na rowerach elektrycznych, które okażą się pomocne podczas wjeżdżania pod górę. Znajdują się tutaj zarówno łagodne odcinki rekreacyjne, jak i zaawansowane trasy dla bardziej wymagających. Naturalną scenerię tworzą tutaj imponujące Tatry.
  2. Velo Dunajec to ścieżka rowerowa, która należy do najbardziej malowniczych i zróżnicowanych. Zaczyna się w Zakopanem, a kończy nad Wisłą pod Tarnowem. Po drodze można podziwiać Jezioro Czorsztyńskie, Pieniński Przełom Dunajca i piękne mosty rowerowe wiodące przez tutejsze rzeki. Cała trasa ma ponad dwieście kilometrów długości, a jej budowa wciąż trwa.
  3. Szlak rowerowy R10 na Mierzei Wiślanej został stworzony tak, aby maksymalnie odizolować rowerzystów od drogi wojewódzkiej. Większość przebiega przez tereny zalesione z Mikoszewa do Krynicy Morskiej. Warto również nadrobić kilka kilometrów, by odwiedzić piękny Zalew Wiślany.
  4. Stary Kolejowy Szlak jest najdłuższym szlakiem rowerowym w Polsce. Zbudowano go na zlikwidowanych liniach kolejowych i stanowi on idealną trasę dojazdową nad polskie morze. Jednym z jego elementów jest droga rowerowa ze Złocieńca do Połczyna-Zdroju, która najprawdopodobniej jest najstarszą turystyczną trasą rowerową w Polsce.
  5. Velo Baltica to atrakcyjna trasa rowerowa, która prowadzi rowerzystów wzdłuż Morza Bałtyckiego. W związku z tym, że jest to stosunkowo nowa trasa, która wciąż jest modyfikowana, należy do bardzo zadbanych i nowoczesnych. Jej największym walorem jest możliwość jeżdżenia na rowerze w imponującej scenerii nadmorskiej i odwiedzenia licznych atrakcji, które znajdują się nad Morzem Bałtyckim.
  6. Euro Velo 11 w Dolinie Popradu jest atrakcyjną trasą rowerową, która została wytyczona po spokojnych i niezbyt intensywnie uczęszczanych drogach publicznych. Na trasie znajduje się kilka efektownych mostów rowerowych, a podczas wycieczek kilkudniowych trasa ta często łączona jest z Rowerowym Szlakiem Wód Mineralnych.
  7. Wiślana Trasa Rowerowa to efekt nietuzinkowej inicjatywy, która zakłada budowanie ścieżek rowerowych wzdłuż polskich rzek. Drogi rowerowe znajdujące się na wałach przeciwpowodziowych najdłuższej polskiej rzeki wiodą z Oświęcimia, przez Kraków aż do Szczucina. Każdy odcinek trasy charakteryzuje się odmiennym urokiem, a całość sprawdzi się zarówno w przypadku doświadczonych rowerzystów, jak i tych, którzy cenią łatwe trasy.
  8. Velo Czorsztyn jest krótką trasą wokół Jeziora Czorsztyn. Jej długość nie przekracza trzydziestu kilometrów, za to przejażdżka pozwala na zobaczenie pięknej okolicy z zupełnie innej perspektywy. Ze względu na niski poziom trudności i niewielką odległość pętla ta stała się bardzo popularnym celem wycieczek rodzinnych.
  9. Kaszubska Marszruta w Borach Tucholskich jest jednym z najstarszych projektów tego typu i do dziś zaskakuje innowacyjnymi rozwiązaniami. To idealne miejsce na weekendową wycieczkę rowerową, która przebiega w leśnej scenerii i jest maksymalnie bezpieczna. Sprawdzi się podczas wypraw rodzinnych nawet z najmłodszymi rowerzystami.
  10. Odrzańska Trasa Rowerowa, zwana również Blue Velo, biegnie wzdłuż Odry od południowej granicy aż nad Morze Bałtyckie. Część trasy przebiega wzdłuż dawnych linii kolejowych i przez wały przeciwpowodziowe.
  11. Trasa Pojezierzy Zachodnich to jedna z dwóch tras należących do projektu „Rowerem przez Pomorze Zachodnie”. Zaczyna się przy nieczynnym moście kolejowym w Siekierkach i prowadzi przez Drawsko Pomorskie, Złocieniec i Szczecinek aż do Białego Boru. Jest przepiękna pod względem krajobrazowym, a na liczącym ponad 400 kilometrów odcinku można zaliczyć sporo atrakcji turystycznych.
  12. Żelazny Szlak Rowerowy na Śląsku powstał na nieużywanych trasach kolejowych o obejmuje kilkanaście kilometrów  atrakcyjnych tras. Cały odcinek połączono ze szlakami rowerowymi w Czechach i świetnie sprawdza się w przypadku jednodniowych wycieczek.
  13. Rowerowy Szlak Orlich Gniazd znajduje się na terenie województwa śląskiego oraz małopolskiego. Jest to jedna z tras tematycznych, dzięki której można dojechać do średniowiecznych zamków budowanych w czasach panowania Piastów. Różne odcinki cechują się odmiennym poziomem trudności, a każdy z nich łączy ze sobą zabytkowe budowle.
  14. Szlak Kanału Elbląskiego na Mazurach Zachodnich ma charakter historyczno-krajoznawczy, dlatego przyciąga rowerzystów, którzy cenią nie tylko możliwość jeżdżenia w pięknych warunkach, ale również możliwość odwiedzenia obiektów historycznych. Już sam Kanał Elbląski robi wielkie wrażenie na turystach z kraju i zza granicy.
  15. Forteczna Trasa Rowerowa na Podkarpaciu opiera się na lokalnych drogach publicznych oraz na trasach wiodących przez las. Po drodze można zobaczyć forty Twierdzy Przemyśl oraz wiele obiektów militarnych. Stanowi idealne rozwiązanie dla miłośników aktywnego wypoczynku na świeżym powietrzu oraz historii.