Ustawa krajobrazowa a reklamy na stacji ładowania
Flota aut elektrycznych w naszym kraju w ostatnich trzech latach powiększyła się ponad 14-krotnie – informuje PSPA w swoim raporcie. Liczba elektryków będzie nadal wzrastać a wraz z nią liczba stacji ładowania. Firma EVB postanowiła wykorzystać te urządzenia w jeszcze jednym celu – jako nośniki reklamy zewnętrznej. Jak interpretować ten pomysł na gruncie ustawy krajobrazowej?

Co zmieniła w Polsce ustawa krajobrazowa?

Ustawa krajobrazowa (czy też ustawa reklamowa) to skrótowe sformułowanie, którym określa się ustawę z dnia 24 kwietnia 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu. Jej ogłoszenie było wynikiem wizualnego chaosu, jaki panował w przestrzeni publicznej, a jej celem wprowadzenie tzw. ładu reklamowego. Dodatkowo Polska była zobowiązana do tego Europejską Konwencją Krajobrazową, którą ratyfikowała 9 lat wcześniej.

Istotą ustawy o reklamach jest wyodrębnienie krajobrazu priorytetowego, czyli szczególnie cennego dla społeczeństwa, a co za tym idzie – stworzenie zasad jego kształtowania. Dzięki nowym przepisom gminy mogą samodzielnie ustalać w formie uchwał warunki sytuowania:

  • obiektów małej architektury,
  • tablic reklamowych,
  • urządzeń reklamowych,
  • ogrodzeń.

W skrócie – gmina może np. zabronić umieszczenia powyższych elementów w wybranym miejscu przestrzeni publicznej albo wprowadzić za to opłatę reklamową. Dzięki ustawie krajobrazowej zniknęły m.in. nośniki reklamowe zasłaniające fasady budynków, ingerujące w okoliczną florę czy szpecące zabytki.

Ustawa krajobrazowa – reklamy zgodne z prawem

Jak więc można promować produkt lub firmę w przestrzeni publicznej, żeby przy okazji nie naruszyć przepisów ustawy o krajobrazie? Reklamy muszą być zgodne z lokalną uchwałą w konkretnej gminie, więc nie ma uniwersalnej odpowiedzi na to pytanie. Za niezastosowanie się do uchwały gminy przewidują kary grzywny.

Można spotkać się z różnymi rozwiązaniami w poszczególnych miejscowościach, np.

  • ograniczeniem dozwolonego rozmiaru,
  • ograniczeniem okresu ekspozycji reklamy,
  • zakazem malowania reklamowych murali,
  • podziałem miasta na strefy o zróżnicowanych restrykcjach.

Ustawa krajobrazowa a reklama na stacji ładowania samochodów elektrycznych

Choć większość obywateli entuzjastycznie podeszła do zmian wprowadzanych przez ustawę o krajobrazie, to nie można tego samego powiedzieć o przedsiębiorcach. Wielu z nich nie chce rezygnować z zalet reklamy outdoorowej, czyli docierającej do odbiorców w miejscach publicznych. Naprzeciw ich potrzebom wyszedł producent stacji EVB Advert AC do ładowania samochodów elektrycznych.

Nowoczesne stacje ładowania samochodów elektrycznych z dużymi ekranami po obu stronach urządzenia pozwalają na reklamowanie produktów i usług bez łamania przepisów lokalnych uchwał krajobrazowych. Taka stacja nie tylko pełni swoją podstawową funkcję, czyli ładuje wszystkie najpopularniejsze marki samochodów elektrycznych w Europe, ale także jest wolnostojącym nośnikiem reklamy outdoorowej.

Stacja do ładowania aut elektrycznych jako powierzchnia reklamowa

Za wyświetlanie treści reklamowych na urządzeniu odpowiada multimedialny ekran, który znajduje się po obu stronach urządzenia – reklama jest więcej jeszcze lepiej widoczna niż z baneru. Duży wyświetlacz zajmuje większość powierzchni stacji.

Właściciel stacji ładowania EVB może wykorzystać ją na dwa sposoby:

  • reklamować na multimedialnym ekranie własne produkty i usługi dostępne w obiekcie;
  • dzierżawić powierzchnię reklamową przedsiębiorcom, którzy szukają dobrego miejsca na dotarcie do klientów.

Tak jak w przypadku każdego innego typu reklamy zewnętrznej, wynajmując powierzchnię na stacji ładowania elektryków, trzeba znać swoją grupę docelową. W przeciwnym wypadku pieniądze wydane na dotarcie do odbiorców mogą się zmarnować.

Przedsiębiorca musi odpowiedzieć sobie najpierw na pytanie, do kogo adresowany jest jego produkt lub usługa, a następnie – czy potencjalni klienci pokrywają się z klientami stacji ładowania samochodów elektrycznych. Pamiętajmy jednak, że grono osób zamieniających silniki spalinowe na ich ekologiczne odpowiedniki będzie się powiększać, a wraz z nim reklamowy potencjał stacji ładowania. A to wszystko w zgodzie z ustawą krajobrazową.

Reklama na stacji ładowania – montaż urządzenia

W przeciwieństwie do kompaktowych wallboxów stacje ładowania z ekranem multimedialnym to większe urządzenia, które są montowane i wdrażane przez specjalistów. Jak to wygląda w praktyce w przypadku zespołu Stacjomat?

  1. Unikamy niespodzianek, więc na początek wstępnie analizujemy koszty na podstawie technicznego audytu. Dzięki niemu możemy zaproponować odpowiedni model stacji ładowania i jej lokalizację. Wszystkie czynności dokumentujemy w raporcie, który na koniec wręczamy naszemu klientowi.
  2. Sporządzamy szczegółowy kosztorys, który obejmuje nie tylko zakup i montaż urządzeń, ale także dodatkowe dostosowanie infrastruktury do stacji, zakup i dostawę stacji, prace projektowe, budowlane i montażowe.
  3. Następnie projektujemy nasze rozwiązania, czyli zasilanie i instalacje elektryczne dla stacji, a także wymagane adaptacje infrastruktury stacji do miejsca, w którym ma stanąć. Zajmujemy się również wszystkimi czynnościami techniczno-prawnymi.
  4. Przeprowadzamy kompletny montaż stacji ładowania samochodów elektrycznych, który uwzględnia prace budowlane i adaptacyjne. Konfigurujemy zainstalowaną stację i szkolimy pracowników obiektu z obsługi urządzenia.
  5. Wdrażamy wymaganą przez przepisy platformę operatorską do zarządzania stacją. Urządzeniem można sterować z poziomu aplikacji mobilnej, strony internetowej lub systemu RFID.
  6. Przygotowujemy dokumentację do zgłoszenia stacji do Urzędu Dozoru Technicznego i uczestniczymy w odbiorze stacji.

Stacja ładowania z ekranem reklamowym to propozycja nie tylko dla przedsiębiorców, ale także dla przedstawicieli gmin, osiedli wielorodzinnych, galerii, hoteli oraz klientów indywidualnych.

Reklama na stacji ładowania – czy warto?

Reklamy zewnętrzne są nadal elementem strategii marketingowej dla ogromnej liczby firm w Polsce i na świecie. Utrwalają markę i jej identyfikację wizualną w pamięci potencjalnych klientów, są natychmiastowe w odbiorze i mają duży zasięg. Ważne jednak, żeby nie były nachalne i nie szpeciły miejskiego krajobrazu – ekrany multimedialne na stacjach ładowania doskonale wpisują się w te warunki.

FAQ:

  • Ustawa krajobrazowa – gdzie można sytuować reklamy w przestrzeni publicznej?

Ograniczenia związane z lokalizacją obiektów małej architektury, tablic reklamowych, urządzeń reklamowych i ogrodzeń są ustalane w każdej gminie indywidualnie. Informacje znajdziesz więc w lokalnej uchwale krajobrazowej.

  • Jakie są zalety reklam zewnętrznych?

Reklamy outdoorowe utrwalają produkt lub firmę w świadomości dużej liczby odbiorców. Są atrakcyjnym elementem strategii marketingowej.

  • Gdzie kupić stację ładowania z ekranem reklamowym?

Modelem, który sprawdzi się najlepiej, jest stacja EVB Advert AC z wielkim ekranem multimedialnym – zamontuje ją dla Ciebie Stacjomat.

Używamy ciasteczek w celu świadczenia usług. Przeglądając nasz sklep internetowy, wyrażasz zgodę na stosowanie ciasteczek. Więcej informacji możesz uzyskać w naszej polityce prywatności.