foto

Jaki kabel do ładowania samochodu elektrycznego wybrać?

Zdarza się, że kupując profesjonalny zestaw głośników, niweczymy efekt poprzez źle dobrany kabel – brzmienie systemu w dużej mierze zależy od przewodzenia prądu. Tak samo ważną funkcję pełnią kable do ładowania samochodów elektrycznych. To od kabla zależy, czy w ogóle naładujemy auto i z jaką wydajnością. Jaki kabel do auta wybrać? Podpowiadamy!

Dlaczego kabel do ładowania samochodu elektrycznego musi być dobrze dopasowany?

Można pomyśleć, że kabel do ładowania samochodu elektrycznego to zwykły przewód i niezależnie, jaki kupimy, będzie służył. Niekoniecznie! Kabel do auta elektrycznego (choć jest przewodowym połączeniem elektrycznym jak wszystkie inne kable) jest już bardziej zaawansowanym technologicznie produktem – produkuje się go w różnych wariantach o odmiennych właściwościach. A nieodpowiednio dobrany przewód jest przyczyną niedostosowania parametrów ładowania do samochodu – i może sprawić, że auta nie naładujemy w ogóle.

Gdy myślimy o samochodach spalinowych, najczęściej zadajemy pytania o spalanie czy osiągi – a w przypadku samochodów elektrycznych bierzemy pod uwagę zasięg i szybkość ładowania. Ta jednak zależy nie tylko od pojemności baterii czy możliwości stacji ładowania, ale również od kabla do auta.

Wyróżnia się kilka typów kabli – i przewód musimy dostosować do modelu samochodu i rodzaju stacji. Trzeba zwrócić uwagę na kwestie techniczne, a warto na funkcjonalność i trwałość, w końcu jest to pewien wydatek.

Jakie są rodzaje kabli do ładowania samochodu elektrycznego?

Podczas wyboru kabla do ładowania samochodu elektrycznego zastanawiamy się nad różnymi kwestiami, ale punktem wyjścia powinien być rodzaj przewodu. Ten zależy od sposobu ładowania pojazdu, a do wyboru pozostaje:

Ostatnia opcja, czyli stacja DC, może pozostać poza sferą rozważań, ponieważ w kabel do ładowania samochodu jest wyposażona – na stałe. Własny nie jest potrzebny.

Ładowarka-kabel do ładowania samochodu z gniazdka

Kabel do ładowania samochodu elektrycznego z gniazdka sieciowego (czyli np. w domu) to ładowarka mobilna, która jest na wyposażeniu nowego samochodu. 

To rodzaj zasilacza, który podpinamy do złącza AC w aucie oraz do standardowego gniazdka 230 V. Do tego typu ładowania wykorzystujemy prąd o stosunkowo niskiej mocy, więc jest to długi proces – w skrajnych wypadkach samochód będzie gotowy do drogi po… ponad 20 godzinach. Jest do dobra awaryjna opcja, a przy tym dość tania metoda, zwłaszcza z uwzględnieniem nocnej i weekendowej taryfy u dostawcy. Taką ładowarkę nazywamy EVSE (Electric Vehicle Supply Equipment).

Kable do ładowania auta na domowej i publicznej stacji AC

Stacje ładowania to zarówno ogólnodostępne punkty ładowania w przestrzeni publicznej – na osiedlach mieszkaniowych, przy hotelach, galeriach czy na stacjach benzynowych – jak i domowe ładowarki samochodów elektrycznych, np. naścienne, typu wallbox. Aby z nich skorzystać, potrzeba kabla typu 1 bądź typu 2. Na komercyjnych stacjach oba rodzaje kabla czasem są na wyposażeniu, ale często mamy do dyspozycji tylko gniazdo, a kabel leży już po naszej stronie.  

Kable typu 1 i kable typu 2 mają różne wtyki – wybór należy uzależnić od rodzaju gniazda, w które wyposażony jest samochód. W autach europejskich standardem jest typ 2 – taki przewód przystosowany jest też zwykle do wyższej mocy (np. 22 kW), co sprzyja szybkości ładowania baterii. Typ 1 wiąże się z niższą mocą (zwykle do 7,4 kW), ładowanie jest zatem wolniejsze. Kable typu 1 są niezbędne do większości samochodów japońskich i amerykańskich oraz niektórych francuskich.

Na co jeszcze zwrócić uwagę, wybierając kabel do ładowania samochodu elektrycznego?

Gdy zawęzimy obszar poszukiwań kabla do auta do właściwego rodzaju wtyku, warto jeszcze zwrócić uwagę na kilka ważnych parametrów i właściwości.

  • Moc ładowania. Parametr wiąże się z szybkością ładowania: im wyższą moc zapewnimy, tym szybciej naładujemy baterię, ale każdy samochód elektryczny ma swoje ograniczenia. Trzeba dopasować moc kabla do maksymalnej mocy ładowania przewidzianej przez producenta. Inaczej nie wykorzystamy w pełni potencjału kabla i prawie zawsze przepłacimy – jest zwykle po prostu droższy.
  • Klasa bezpieczeństwa. Warto przyjrzeć się również materiałom i atestom kabla. Szczególnie ważna jest klasa szczelności IP – to od niej zależy, w jakich warunkach zewnętrznych będzie można bezpiecznie ładować samochód. Inny ważny parametr to wytrzymałość pod kątem obciążenia, na które kabel może zostać narażony – czy przetrwa np. najechanie na niego samochodem.
  • Właściwości fizyczne. Najważniejsze właściwości to długość i kształt kabla. Kable proste to takie podstawowe rozwiązanie, a ich długość sięga nawet 10 m. Kable spiralne są zwykle krótsze i wiszą w powietrzu, są „poręczniejsze”. Oba rodzaje mają wady i zalety, a wybór trzeba uzależnić od swoich potrzeb. Kabel prosty daje więcej możliwości manewrowania, spiralny zajmuje mniej miejsca.

Duży wybór różnych typów kabli do ładowania samochodów elektrycznych proponujemy w naszej firmie Stacjomat.pl – służymy pomocą! Zajmujemy się również montażem stacji ładowania – od projektu, poprzez dostosowanie instalacji, aż po uruchomienie. Zachęcamy do kontaktu z naszymi specjalistami.

FAQ:

  • Jaki przewód do ładowania samochodu wybrać?

W pierwszym kroku należy zwrócić uwagę na rodzaj kabla. Do ładowania z gniazdka sieciowego potrzebujemy ładowarki EVSE, która zwykle jest na wyposażeniu auta. Na stacjach ładowania DC mamy do dyspozycji kabel. Do ładowania na stacji AC lub domowym wallboxem potrzebujemy kabla typu 1 bądź typu 2 – zależnie od typu gniazda w naszym samochodzie. Należy również dopasować moc kabla do mocy ładowania przewidzianej przez producenta samochodu.

  • Jakie kable do ładowania auta wybrać – proste czy spiralne?

Kable proste są dłuższe i bardziej uniwersalne, natomiast ich nadmiar zalega często na podłożu, przez co szybciej się niszczą. Zajmują też więcej miejsca. Kable spiralne są krótsze, praktyczniejsze w transporcie i mniej podatne na uszkodzenia – zwykle „wiszą” między ładowarką a samochodem. Wybór zależy od preferencji i potrzeb.

  • Ile kosztuje kabel do ładowania auta elektrycznego?

Ceny kabli do auta elektrycznego są uzależnione od wielu zmiennych – typu, długości i kształtu, mocy ładowania czy producenta. Średnio zapłacimy 500-900 zł. 

Używamy ciasteczek w celu świadczenia usług. Przeglądając nasz sklep internetowy, wyrażasz zgodę na stosowanie ciasteczek. Więcej informacji możesz uzyskać w naszej polityce prywatności.