Gniazda ładowania samochodów elektrycznych – rodzaje wtyczek
Samochód elektryczny zasilamy w domu lub na stacji ładowania. Punkty ładowania wykorzystują prąd stały i zmienny różnej mocy, a samochody elektryczne produkowane są w wielu zakątkach świata – a to wszystko sprawia, że gniazdo do ładowania samochodu tworzy się w kilku różnych standardach, tak jak i kable oraz wtyczki. Pomówmy o szczegółach!

Jakie gniazdo do ładowania samochodu, jaka wtyczka, jakie to ma znaczenie?

Ładowanie samochodu elektrycznego to odpowiednik tankowania paliwa. Samochód z silnikiem spalinowym potrzebuje właściwego paliwa – w zależności od typu silnika, ale i zaleceń eksploatacyjnych. Samochód elektryczny potrzebuje prądu i możesz go uzyskać z różnych źródeł, natomiast musisz mieć do dyspozycji odpowiednie kable do ładowania. Ich wtyczki muszą pasować do gniazda do ładowania, które znajduje się w tym modelu samochodu, który masz lub planujesz kupić.

Dodatkowo ładowanie auta elektrycznego może odbywać się w domu lub w publicznym punkcie ładowania. Stacje ładowania wykorzystują prąd o różnej mocy oraz różne rodzaje prądu – zmienny (AC) lub stały (DC). Do obu urządzeń często potrzeba odmiennych wtyczek.

Niedopasowanie wtyczki do ładowania samochodu elektrycznego do gniazdka to duży problem – albo w ogóle nie naładujemy pojazdu, albo proces będzie mniej efektywny poprzez niedopasowanie parametrów ładowania do możliwości auta.

Aby wybrać kable z odpowiednimi wtyczkami, musisz wiedzieć, jaki typ gniazda ładowania samochodu elektrycznego wykorzystano w Twoim aucie.

Standardy gniazda do ładowania samochodów elektrycznych

Pojazdy elektryczne tworzy obecnie wiele firm z różnych kontynentów – równolegle rozwijają się w Europie, w Azji i w Ameryce Północnej. W ten sposób powstały różne standardy ładowania pojazdów elektrycznych. Poszczególne modele są wyposażone w odmienny typ gniazda, do którego pasuje konkretna wtyczka. Informacje o rodzaju gniazda i wtyczki w Twoim samochodzie znajdziesz w jego specyfikacji.

Gniazda do ładowania samochodów elektrycznych typu 2

Gniazdo do ładowania samochodu elektrycznego typu 2 opracowała niemiecka firma Mennekes i jest ono wykorzystywane powszechnie w europejskich modelach aut elektrycznych. Tego typu gniazdo „obsługuje” prąd z sieci jedno- i trójfazowej, a w przypadku podawania prądu z trzech faz możemy znacznie skrócić czas ładowania. W złącza do ładowania samochodów elektrycznych typu 2 wyposaża się niemal wszystkie „elektryki” produkowane obecnie w Europie, a coraz częściej też modele z innych części świata. Produkcję tego typu złącza reguluje norma IEC 62196. 

Poza powszechną kompatybilnością aut i stacji, którą dają nam w Europie, te złącza typu 2 wyróżniają się także świetnymi parametrami technicznymi i możliwościami technologicznymi. Największą zaletą gniazd oraz wtyczek typu 2 jest wysoka moc ładowania, nawet dwukrotnie wyższa niż w złączach typu 1!

Wtyczka do ładowania samochodu elektrycznego typu 2 jest wyposażona w 7 bolców, z których 3 lub 5 służy do ładowania (w zależności od liczby faz sieci), a pozostałe do komunikacji między „elektrykiem” lub hybrydą plug-in a stacją ładowania. Zazwyczaj wtyczka typu 2 jest automatycznie ryglowana po podpięciu do ładowania, co zapobiega kradzieży auta.

Gniazdo szybkiego ładowania samochodu typu 2 w wersji CCS „Combo” i Tesla Supercharger

Standard ładowania typu 2 rozwinął się w system CCS Combo” (Combined Charging System) – mamy do dyspozycji jeszcze jedno gniazdo, które umożliwia jednoczesne podawanie dodatkowych „porcji” prądu stałego, a to znowu przyspiesza ładowanie auta. Najbardziej zaawansowane gniazdo szybkiego ładowania typu 2 przyjmuje moc nawet do 350 kW, więc naładowanym do pełna samochodem elektrycznym odjedziemy już po 20-30 minutach!

Wtyczka typu 2, lecz o nieco zmienionej konstrukcji, jest wykorzystywana również w szybkich ładowarkach Tesla Supercharger – a dzięki mocy 120 kW naładowanie auta zajmuje zwykle mniej więcej godzinę.

Gniazda do ładowania aut elektrycznych typu 1

Złącza do ładowania samochodów elektrycznych typu 1 to standard SAE J1772, który wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych, choć można go spotkać nawet w niektórych autach europejskich i azjatyckich. 

Gniazdo ładowania samochodu elektrycznego typu 1 jest znane także jako „J-Plug”, a obecnie wyposaża się je w technologię umożliwiającą podawanie prądu stałego – jest to więc standard CCS Type 1 (dodatkowy moduł z dwoma spolaryzowanymi stykami stałoprądowymi). Tego typu gniazda wykorzystuje się głównie w USA.

Gniazda i wtyczki typu 1 zazwyczaj „obsługują” nieco niższą moc i wciąż jeszcze najczęściej pracują tylko z prądem zmiennym AC. To sprawia, że ładowanie samochodu z wykorzystaniem tego złącza może trwać trochę dłużej. Maksymalna obsługiwana przez złącza typu 1 moc to 125 kW (kontra 350 kW typ 2 CCS).

Aby zapewnić kompatybilność samochodom z gniazdem typu 2 i stacjom, które mają do dyspozycji wtyczki typu 1, opracowano też specjalne przejściówki (adaptery).

Gniazda do ładowania samochodu elektrycznego CHAdeMO i BG T/DC

Japońskie samochody (ale i niektóre „francuzy”) są też wyposażone w złącze CHAdeMO lub BG T/DC do ładowania pojazdów prądem stałym. Ten drugi standard dość często stosuje się również w chińskich modelach. W obu tych złączach zastosowano nowinkę technologiczną, która polega na możliwości przepływu prądu w dwóch kierunkach, pomiędzy autem elektrycznym a ładowarką i w standardach V2H (przepływ energii dom-pojazd) i V2G (przepływ energii pojazd-sieć energetyczna).

Podsumowując tę część artykułu – kabel z wtyczką do ładowania auta elektrycznego musisz dopasować do typu gniazda, wybierając spośród złącz typu 1 i 2, CHAdeMO i BG T/DC. Drugą istotną sprawą w kwestii wtyczek jest sposób ładowania „elektryka”.

Wtyczka i gniazdo do ładowania samochodu w domu

Ładowanie samochodu elektrycznego w domu odbywa się na dwa sposoby:

  1. Podłączenie do domowej sieci poprzez zwykłe gniazdko 230 V. Aby to zrobić, potrzebujesz tzw. ładowarki mobilnej, która jest na wyposażeniu większości nowych samochodów elektrycznych (nazywana EVSE). Sprawa jest prosta – wpinamy ładowarkę do gniazda ładowania samochodu elektrycznego AC i do gniazdka domowego. Minusem rozwiązania jest dość niska moc, czyli długi czas ładowania, plusem wygoda i oszczędność pieniędzy (warto korzystać z taryf nocnych i weekendowych dostawcy energii).
  2. Ładowarka samochodu elektrycznego typu wallbox. Podobne modele ładowarek często spotkamy w przestrzeni publicznej, a są to stacje ładowania AC. Obsługują wtyczki typu 1 lub typu 2, zwykle też i jedne, i drugie. Wiele zależy od potrzeb – np. w Stacjomat.pl wyposażamy montowane przez nas ładowarki EVB w wybrane gniazdo. Ładowanie samochodu elektrycznego z sieci domowej jest wygodne, a z ładowarką o wyższej mocy auto jest gotowe do drogi już nawet po kilku godzinach.

Wtyczka do ładowania samochodu elektrycznego na stacji AC

W przestrzeni publicznej – na terenie gmin i miast oraz wspólnot mieszkaniowych, a także przy centrach handlowych, hotelach, restauracjach czy stacjach paliw – pojawia się coraz więcej stacji ładujących AC, które wykorzystują prąd przemienny i są wyposażone najczęściej w gniazda zarówno typu 2, jak i typu 1

Często także oba rodzaje kabli i wtyczek są udostępniane klientom, natomiast zawsze dobrze mieć własny. Poza Europą na pewno warto mieć w zanadrzu również adapter.

Wtyczki do ładowania samochodów elektrycznych na stacji DC

Superszybkie stacje ładowania DC skracają czas do pełnego naładowania baterii pojazdów elektrycznych nawet do 30 minut! Spotykamy je głównie w pobliżu autostrad i dróg szybkiego ruchu czy dużych węzłów komunikacyjnych (parkingi, stacje paliw). 

Jest to specyficzny rodzaj stacji, na których auto elektryczne ładuje się za pomocą grubszego i cięższego kabla o zaawansowanych parametrach. Kabel jest na stałe zamontowany do stacji, zatem nie potrzebujemy własnego. Zwykle jest dostępny w kilku wariantach, które pasują do większości rodzajów gniazd.

Jak dobrać kabel z odpowiednią wtyczką do ładowania auta?

Najważniejszą sprawą podczas wyboru i zakupu kabla jest dopasowanie wtyczki do gniazda w samochodzie, czyli trzeba zwrócić uwagę na typ gniazda i typ wtyczki – muszą być kompatybilne. Druga rzecz to moc ładowania, którą należy dostosować do mocy przewidzianej przez producenta auta, inaczej nie wykorzystamy całego potencjału złącza. Na pewno warto też zwrócić uwagę na właściwości fizyczne (przewód prosty lub spiralny, jego długość) oraz klasę bezpieczeństwa.

Czy musisz się na tym wszystkim znać? Niekoniecznie – możesz skorzystać z pomocy specjalistów, np. z firmy Stacjomat.pl. Sprzedajemy i montujemy różne rodzaje stacji ładowania, z odmiennymi typami gniazd oraz wtyczek, a duży wybór kabli mamy już w naszej podstawowej ofercie. Z przyjemnością doradzimy

Proponujemy również kompleksowy montaż stacji – od projektu, przez dostosowanie infrastruktury, po uruchomienie ładowarki. Zapraszamy!

FAQ:

  1. Jakie są rodzaje gniazd do ładowania aut elektrycznych?
  2. Wyróżniamy kilka rodzajów gniazd ładowania „elektryków”. W Europie powszechny jest typ 2, w Stanach Zjednoczonych typ 1 – oba są dostępne także w wersji CCS do ładowania prądem stałym. W Azji wykorzystuje się też złącza CHAdeMO i BG/T DC.

  3. Jak dopasować wtyczkę do ładowania auta do gniazda?
  4. Wtyczkę do ładowania auta należy dopasować do gniazda pod kątem typu – mamy typ 1, typ 2 (w wersjach „zwykłych” lub CCS), CHAdeMo lub BG/T. Można również zaopatrzyć się w adapter, który zapewnia kompatybilność gniazda typu 2 oraz stacji, która obsługuje tylko złącza typu 1.

  5. Jakie wtyczki do ładowania auta są potrzebne na stacji ładowania?
  6. Na stacji, która wykorzystuje prąd zmienny AC, zwykle obsługiwane są gniazda typu 1 typu 2 – często kable są dostępne dla klientów, choć nierzadko trzeba mieć własny. W przypadku stacji szybkiego ładowania (DC) kabel z wtyczką jest zamontowany na stałe i zwykle w wielu wariantach, które pasują do różnych typów gniazd ładowania.

Używamy ciasteczek w celu świadczenia usług. Przeglądając nasz sklep internetowy, wyrażasz zgodę na stosowanie ciasteczek. Więcej informacji możesz uzyskać w naszej polityce prywatności.